Thursday 28 November 2013

Onsen, høstfarger og japansk engelsktime

1. november (金 - fre)
Først og fremst: Høstfarger!

Denne helga ble det foreslått å dra på onsen, dvs. japansk hot spring. Ayana og Aron (han onsenfrelst etter å ha prøvd det i Tokyo) ville dra, mens alle de andre var skeptiske. Noget forståelig, kanskje; å strutte rundt naken blant både venner og ukjente for å dyppe seg i glovarme basseng/tønner er ikke akkurat vanlig i Norge. Jeg tenkte selv at jeg skulle utsette det litt lenger, men da de to banka på døra og Aron spurte så pent som han nå gjorde, sa jeg overraskende "ja, hvorfor ikke?". Jeg følte for en ny opplevelse den dagen - og like etter var vi på vei til [ Jozankei Onsen ].

Gamlingene på vei til onsen - og oss. Peace out!

Oh, forresten, på vei til bussen, spiste jeg litt frukt til frokost. Det kom plutselig det en karasu (en type kråke) flyvende mot meg, satte seg på rekkverket til den lange trappa vi må ned for å komme til busstoppet og bare kikka nysgjerrig på meg. Litt søt, da. Ingen tid til bildetakning, men vi fikk begge prøve noe nytt den dagen; jeg onsen, kråka pære.

Det er i utgangspunktet unødvendig å si, men jeg kunne ikke ta bilder inne på onsenet. Onsen er kjønnsskilt, med menn på en side og kvinner på en annen. Man går inn, velger en hylle/skap, kler av seg og går inn. Man renser seg på kroppen med vann og kan endelig begynne vannkrigen! Ha, neida. Man velger et basseng, stikker et ben i og kjenner på temperaturen. For varmt? Bit tenna sammen og dypp resten, eller velg et annet basseng. Det var ganske stort der; utover vanlige basseng (inne- og uteområde) med bl.a. statuedekorasjoner, fantes det innebygd husing rundt ene utebassenget, boblebad, separate seter hvor sterke vannstråler kom fra taket og traff ryggen med massasjeeffekt, "benker" der man kunne lene seg tilbake og kjenne et tynt lag med vann omringe kroppen. Ja, og selvfølgelig sauna. Det.. var.. varmt! (Ayana gav opp før meg, tho. Høhø.)

På onsenet hadde de også "vaskestasjoner", hvor man kan sitte ned og vaske og ordne hår og kropp. Vi gjorde så og prata oss i mellom. Til venstre for meg satt Ayana og til høyre for meg en ukjent eldre dame. Hun reiste seg og ble borte, men dukka et par sekunder opp igjen ved Ayanas side. Hun lurte på hvilket språk vi prata på. Ayana svarte japansk, og den gamle dama så litt overraska ut. Hun rettet seg sakte opp, fikk øyekontakt med meg og smilte forsiktig. Hum, ja. Koselig det?

Apropos gamle damer; det var mest eldre folk her den dagen. Jeg var den eneste utlendingen der også. Ingen av delene gjorde meg noe, egentlig!

Det ble en kjapp dessert på onsenet før middag pååå...

TOPPI! I looove. Toppi er kaiten sushi, altså rullebåndssushi (回転寿司; かいてんすし) og det er namz. Kvaliteten på sushi ligger virkelig på et annet nivå i Japan. Jeg tror det har noe med risen å gjøre; den er perfekt, i smak og konsistens. Har hørt litt snakk om det før, men det hadde ikke vært så dumt å vurdere en japansk riskoker.

Dagen etter lagde Aron lasagne. Måtte ta bilde. Success, it was!


3. november (日 - søn)
Tilfeldig observert på vei til Hokkaido University for å se film:

Og på universitetets campus skjedde det mystifistiske saker og ting. Her belyser de de høstfargede trærne. Stilig, huh?


Framme ved Clark Theater! Vi så [ Letters to Juliet ] fra 2010. Ratinga på IMDB er ikke den beste, men til tross for klisjéer og forutsigbarheter var det en good feel-film. Vi likte den, allaihop.

Og etterpå dro vi ut for å spise. I en etasje fylt med alskens restauranter endte det på en eller annen måte med at alle så på meg og sa: "Miri, how shall we dine tonight?". Ok, ikke helt de ordene, men nesten. Hørte jeg noen si Toppi? Høhø. ^^

To tilfeldig observerte betalingsskap på Sapporo stasjon.


5. november (火 - tirs)
I dag ble vi med noen venner til en engelsktime. Vi har tidligere vært i en (glemt å nevne, ai ai!); det var skriving. Dette var, uh, snakking? Jah. Lærern heter John, er fra Canada hvis jeg ikke husker feil og er en ganske laidback og kul kar. Han er visst populær blant studentene også. Kan skjønne det. Sofie, Aron og jeg var med, og i denne timen skulle vi hjelpe til med oversetting av en tekst fra japansk til engelsk. Klassen skulle ha oversatt det på forhånd, men her vi fikk vel 15 minutter på å rette og skrive det på tavla.

Aron var med i 'All Blacks', Sofie i 'Browns & Blues', og jeg i 'Colors'. Lærern delte oss i grupper etter klesfarger, og gav lagene navn.

HA HOI, se hva jeg fant! I gangen i 4. etasje henger det en oversikt over universiteter som har utvekslingsavtaler med Tokai University. I denne jungelen forventa jeg ikke å finne UiO. Hvorfor? Fordi jeg aldri har møtt eller hørt om noen studenter fra Tokai som har vært i Norge, antok jeg det ikke fantes noen avtale mellom dem. Det har visst med at det ikke tilbys norsk språkkurs her, og danskkurset de før hadde tilbys ikke lenger. Kjedelig, da. Populære utvekslingssteder her er visst Hawaii, Canada og Amerika (Seattle).

Bare et par bilder av deliciousness i butikken. Vær så god!


No comments:

Post a Comment