Tuesday 10 September 2013

Meiji jingu, buffet og klutkasting

Dag 10 ~ 2. september
Aron dro i går på besøk til Shohei (tidligere utvekslingelev ved UiO) i Chiba, Togane og ble der over natta. Vi andre dro til Harajuku for å besøke Meiji jingu, blant de mest kjente templene i Japan.

Vi nærmet oss inngangen til Meiji jingu og kunne straks se den første toriien (porten). Det var nokså imponerende! Tror jeg skal la bildene tale for seg selv, er ikke så mye å legge til.

Det var et stykke å gå mellom den første og andre toriien. Underveis hadde de stilt ut noen interessante kunstverker(?).

Vi har nådd torii nummer 2!

Her nærmer vi oss selve tempelet. Før vi gikk inn i hovedområdet kunne vi velge å gjøre et renselsesrituale. Ja, jo, det måtte prøves! Midori ville ta bilder under mitt første rituale, så jeg stilte like godt opp som fotograf for han og Emma etterpå.

Etter photoshooten kunne vi endelig gå videre! Hovedområdet var stort! Vel inne kunne gjestene gjøre en bønn ved å gå opp noen trappetrinn til hovedtempelet, kaste inn noen mynter, klappe hendene sammen to ganger og bukke to ganger. Det var forbudt å ta bilder inn i selve hovedtempelet. Magnus filma visst min høyst religiøse bønn i bakgrunnen. Har ikke sett den, menneh... Out of sight, out of mind (, out of blog). X)


Gruppebilde, jippi! Super gjeng!


Det var også egen dedikert plass hvor gjestene kunne skrive ønsker på treplater og henge dem opp. Ønskene ble visst senere brent på hellig vis (noe må de jo gjøre med platene når det kommer 3-4 millioner besøkende hvert år!).

På vei ut av Meiji jingu lurte jeg på om Jens ville bli tatt bilde av mens han gjorde renselsesritualet. Svar: "Joda, kan du godt. Dette blir fjerde gangen jeg gjør ritualet da."

En dreven mester, med andre ord!

Bukke gjorde han også. Bra, Jens!

Like etter så vi denne. En ravn! En kråke! En... jeg vet helt. :|

Neste mål var å finne et sted å spise middag. Vi spaserte nedover langs en av Harajukus mange shoppinggater da vi så et skilt der det sto yakiniku (vanligvis grillede kyllingspyd). Yes! Det var ingen tvil: vi dro dit! Det ble en såkalt premium buffet på oss, alle mann. De hadde en del... interessante valg på menyen. Mellomgulv? Check. Tunge? Check. Livmor? Check.

Jeg, erm, holdt meg til det vanlige kjøttet, jeg.

Bilde #1: Det var Hawaii-tema i restauranten.
Bilde #5: Må ha rene hender, serru.
Bilde #10&11: Midori goes *nom, nom, nom*.

Etter middag dro vi hjem for å slappe av, så dro vi ut i Ikebukuro for å drikke litt og ha en siste koselig kveld før Aron (som ikke var der!) og jeg skulle videre med flyet til Hokkaido dagen etter. Much laughter was delivered that day! (Jah, jeg lånte et par bilder, jeg.)

Siste bildet: Kluthumor så det holdt. La oss bare si at vi lo av alt den kvelden!

Hepp, hepp!

No comments:

Post a Comment